Utbytesår

Jag kommer att åka till USA, närmare bestämt Terre Haute, Indiana, för ett utbytesår 2011-2012. I den här bloggen kommer jag att försöka skriva så mycket som möjligt innan, under och kanske t.o.m. efter mitt utbytesår. Det blir en upplevelse jag aldrig kommer glömma och det kommer vara sjukt roligt! :)

måndag 26 september 2011

Mr.Nasser föreslår jobb som lärare

Jag kom upp lätt idag, men la mig ett tag igen och låg kvar lite för länge... otippat! Jag kom tillslut upp, åt frukost, fixade allt och sedan åkte vi. Jag kom till skolan vid 7.55 så det var bra med tid. Kemin var som vanligt. På web design hade vi inte vanlig lektion, läraren höll ett tal om vad han tycker att man ska jobba som när man blir vuxen. Han jämförde en lärarlön med en typ "vanlig" lön per år. Det är ungefär 15000 dollar mer i en vanlig lön, men den personen som har en vanlig lön jobbar ungefär dubbelt så mycket som en lärare. Därför får lärare mer tid över med familjen, har mer semester och lediga dagar. Han sa dock att man borde inte bli mattelärare, fysiklärare, engelskalärare eller något sådant där man måste ta hem en massa papper och rätta och hålla på hela tiden. Lärare i web design är lätt, man kan bara titta över axeln på hur eleverna är och behöver aldrig ta hem och rätta prov m.m. Men idrottslärare sa han är det skönaste, man behöver inte göra speciellt mycket och man kan ha på sig shorts eller mjukisbyxor varje dag på jobbet. Vi kom fram till att en lärare jobbar nästan 100 dagar mindre per år än en med ett jobb på t.ex. en bank och tjänar "bara" 15000 dollar mindre. Därför tycker han att man ska bli lärare, man får mer tid utanför jobbet och därför kommer man ha ett skönare liv. Nog om det! På historian hade vi test, gick bra kändes det som och sedan kollade vi på film. Imorgon börjar vi nytt kapitel. 2D art var som vanligt, ritade lite. På engelskan började vi med akt 2 i "The Crucible" och fick ett papper med 30 frågor som ska lämnas in i slutet av lektionen imorgon... Efter skolan gick jag till tränaren och fick foten fixad för att stödja benhinnorna, jag har ett skavsår på hälen som gör ont så in i hmm-hmm. Upptäckte när jag kom hem att min vänstra fot är typ blå, landade fel och vrickade den på en av matcherna i helgen men upptäckte det inte förrän idag... Måste nog få den lindad imorgon så den inte blir värre. Pluggade lite efter att jag ätit och sedan skulle jag kolla på football, men somnade i soffan. Imorgon är det sista matchen innan Sectionals och det är även "senior night", har inte riktigt fattat vad det är än, men jag lär väl märka det imorgon. Nu ska jag sova i sängen, god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar