Utbytesår

Jag kommer att åka till USA, närmare bestämt Terre Haute, Indiana, för ett utbytesår 2011-2012. I den här bloggen kommer jag att försöka skriva så mycket som möjligt innan, under och kanske t.o.m. efter mitt utbytesår. Det blir en upplevelse jag aldrig kommer glömma och det kommer vara sjukt roligt! :)

fredag 9 september 2011

Kul med lite frågor

Morgonen såg ut som vanligt. Kom till skolan vid 7.55 så jag hade bra med tid innan jag började. Det hände inte något speciellt på lektionerna idag förutom engelskan. Vi hade en del av provet som läraren hittade på igår där och det gick inte så bra tror jag. Jag gillar inte engelsk litteratut från 1600-1700 talet... Imorgon fortsätter det + att jag har historatest imorgon också... Mellan skolan och samling till match hade jag ungefär 2 ½ timme, jag gjorde ingenting. Jag snackade med Luke från laget mesta delen av tiden, hade jag haft körkort och bil så hade jag kunnat åka någonstans men så är inte fallet. JV-matchen blev typ 45 minuter försenad för motståndarna kom sent, men dem skulle bara spela en halvlek så det gjorde väl inget. Jag startade idag som forward med Jacob, coach tycker vi är en bra anfallsduo. Jag gjorde inga mål men om Jacob hade passat mig när jag var fri 3-4 gånger så hade jag nog iaf gjort ett mål, menmen. Jag gjorde en otrolig passning till Jacob så han kom fri men han missade. Bollen kom mot mig i luften, jag hoppade upp och klackade den mellan benen med höger fot åt vänster och friställde Jacob. Det skulle varit en så sjukt snygg assist om han hade gjort mål. I andra halvlek mixtrade vi med positionerna och mittbackarna blev anfallare och jag och Jacob blev backar, jag på vänster och Jacob mittback, fan vad tråkigt det är att vara back! Det regnade typ hela matchen så det blev väldigt kallt. Vi vann med 6-0 tillslut tror jag. Efter matchen åkte jag hem och åt och pluggade lite.

Jag fick lite frågor i mitt förra inlägg, här kommer frågor och svar:

tja, funderar på att åka till USA nästa år. Jag läser din blog varje dag, den är jättebra. Jag har några frågor. Hej, tack för att du läser min blogg och tycker att den är bra, jag gör mitt bästa. Kul att du ställer frågor, jag ska försöka svara på dem så bra som möjligt.

Funkar det bra med EF?
Det funkar jättebra med EF, en stark rekommendation. Dem engagerar sig mycket i sina studenters utbytesår för att det ska bli så bra som möjligt.

Rekomenderar du att åka på campen?
Campen rekommenderar jag starkt! I början kan det kännas lite konstigt, men efter någon dag när du börjat känna folk så kommer du ha det så sjukt roligt. Man kan inte få en bättre start på utbytesåret än EFs förberedelsecamp. Man träffar otroligt mycket bra folk som man blir kompis med. Jag hade så roligt att jag ska försöka bli en returnee på campet så jag får åka tillbaka dit nästa år och jobba, det vore hur kul som helst!

Är det lätt att få kompisar?
Att få kompisar är rätt lätt eftersom att alla är nyfikna och vill lära känna någon från Europa. Om man börjar med sport tidigt så lär man känna många innan skolan börjar. Folk som jag inte ens har sett förut har börjat hälsa på mig.

Är det mycket och svåra läxor?
Det beror på vilka ämnen man har, jag får otroligt mycket i engelska, men det beror på att min lärare är lite läxfreak. Andra får inte alls så mycket vad jag fattar det som. Tar man hyfsat lätta ämnen så är det inte mycket läxor alls. T.ex. i webdesign och 2D art som jag har får vi aldrig läxor.

Är det svårt att alltid bara prata engelska?
I början är det lite svårt att alltid prata engelska, men jag tycker nu faktiskt att det känns lite konstigt att prata svenska, så man kommer in i engelskan snabbt, speciellt om man åker på camp innan då man måste prata engelska.

Var det svårt att komma med i skollaget?
Det var inte så svårt, jag tränade med JV (det sämre laget) första träningen och andra träningen flyttade dem upp mig till Varsity (bästa laget) även fast jag var sjuk och inte gick på fullt. Jag är nu vänstermittfält/forward, men i Sverige var jag målvakt sen 4 år tillbaka.

Vilket lag spelade du med i Sverige?
I Sverige var jag som sagt målvakt. Jag spelade i IF Brommapojkarna J19-trupp. En blandning av 94or, 93or och 92or. Ett riktigt skönt gäng!

Kan du ta körkort i Indiana?
Jag är ganska säker på att jag kan ta körkort här och jag ska troligtvis försöka med det också.


Jag hoppas att du har fått bra svar på frågorna nu, annars är det bara att säga till så ska jag försöka förbättra dem. Ta chansen att åka på ett utbytesår, du kommer inte att ångra det, du kommer snarare ångra dig om du inte åker iväg. Ha det bra och har någon fler frågot så är det bara att fråga på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar