Utbytesår

Jag kommer att åka till USA, närmare bestämt Terre Haute, Indiana, för ett utbytesår 2011-2012. I den här bloggen kommer jag att försöka skriva så mycket som möjligt innan, under och kanske t.o.m. efter mitt utbytesår. Det blir en upplevelse jag aldrig kommer glömma och det kommer vara sjukt roligt! :)

onsdag 11 januari 2012

Första missade skoldagen

Inte skrivit på ett tag, men nu kommer det.. I måndags var det skola igen, på speech hade vi lite fler oförberedda tal för dem som inte hade sitt i fredags. Vad jag har för mig så gjorde vi inget mer efter det, så vi kunde sitta och snacka i typ en halvtimme. Sedan var det geometri, ingen hade gjort klart läxan vi fick över helgen så läraren blev lite sur för några minuter men sen började vi bara gå igenom nästa del av kapitlet och vi fick mer läxa. Vi skulle göra klart läxan vi hade över helgen och sedan skulle vi även göra nya grejer i boken. Jag blev inte klar så jag fick ta hem det. Tredje lektionen, kemi, lärde vi oss om nya metoder att räkna ut grejer. Kommer inte ihåg dem just nu, men det är mest onödigt strunt enligt mig. Ganska lätt, men ändå..

Efter lunch var det historia och där pratade vi mer om 60-talet och tittade på ett kort filmklipp om det, inte mycket mer. Sista lektionen var web page design och om vi inte var klara med 3 ansiktsbyten, 2 bilder där vi skulle "sudda bort" rynkor från folk så dem såg yngre ut och 1 bild där vårat namn hade en bit av en bakgrund vi själva valde så skulle vi göra klart det. Jag var klar och kunde göra vad jag ville, så jag gick in på bl.a. aftonbladet, olika djurgårdssidor och youtube.

Efter skolan fick jag skjuts hem av Niki och när jag kom hem mådde jag inte så bra så jag la mig och sov en liten stund. Paul och Nick var på sjukhuset i Indy för att ta ut häftklammrarna ur hans arm och ben, Nick sparade dem och det var totalt 88 stycken. När dem kom hem så åkte vi till köpcentret och jag köpte 3 nya tröjor och ett par jeans. (Lägger upp en bild på det senare.) Jag köpte dem i en affär som heter PacSun och där jobbar en i min kemiklass, jag fick lite hjälp av henne. Vi åkte sedan hem, vi skulle åkt någonstans och ätit påvägen hem men jag mådde inte alls bra så vi åkte direkt hem. När vi kom hem så gick det illa, om ni förstår vad jag menar. Tänker inte gå in på detaljer.. Jag hade fått en 24 timmars maginfluensa, det är allt jag säger.. Så jag gick och sov.


Tisdag var första dagen jag missade en skoldag. Jag vaknade 3 gånger och somnade om snabbt varje gång. Jag gick tillslut upp vid halv 2, jag var mest yr den dagen. Var bara hemma och åt lite kex, en halv macka och drack vatten och ett glas apelsinjuice. Jag kollade på tv-serien "The Game" typ hela dagen och när Paul kom hem igen från något så hade han med sig soppa som jag åt en och en halv skål av. På kvällen gjorde jag matten som jag hade kvar att göra och gick och sov vid 10 vilket var skönt.


Ställde klockan för att vakna vid 6 imorse och skulle då bestämma om jag skulle åka till skolan eller inte. Jag mådde rätt bra så jag bestämde mig för att chansa. Gick upp och duschade och åt inte så mycket till frukost. Kom till skolan vid 8.05, lite senare än vanligt.

På speech var det ett test om att lyssna, jag gjorde det inte eftersom att jag inte var där igår. Så jag satt och läste lite i kursboken, men kommer nog inte klara testet om jag ska ta det imorgon.. När alla var klara med testet så visade läraren hur ett demonstrativt tal kan gå till, hon hade sitt om hur man gör en jordnötssmör och syltmacka. Man ska visa något man är bra på att göra, men jag har verkligen ingen aning om vad mitt ska vara om och vi ska hålla det den 17onde.. Aja, på geometrin hade jag inte missat så mycket. Jag fick skriva av anteckningarna från Charlie och sedan hade jag även lite grejer att göra i boken. Idag blev det mer anteckningar och mer grejer ur boken. Jag blev inte klar med allting, men det jag missade igår och lite av det vi fick idag blev jag klar med.

På kemin missade jag bara en labaktivitet, men läraren sa att hon kommer lägga in i mitt betyg att jag gjorde det ändå. Idag fick vi ett papper med 10 uppgifter att öva på de olika metoderna vi lärde oss om i måndags. Hon visade även hur man kan göra en marshmallow och en ballong större genom att lägga dem i en behållare och öka trycket i den. När man släppte på trycket så krympte dem igen. Hon fick även vatten på 24 grader att koka på samma sätt och när hon släppte på trycket så sjönk vattnet till 19 grader. Vi skulle bli klara med övningspappret idag så vi kunde rätta det så vi vet hur man räknar det, vi har nämligen test på det imorgon.

Till lunch köppte jag bara 2 granola bars och en jordnötssmör och syltmacka och jag hade med mig en flaska vatten. På historian jobbade vi bara med projektet vi började med förra veckan och sedan tittade vi lite på en film som dem började titta på igår. Sista lektionen, web page design, tog dem en bild på mig och två till eftersom att vi inte var där igår. Vi jobbar nu nämligen med att mixa huvuden på folk i klassen, det blir riktigt roliga bilder. Det gjorde vi hela lektionen, vi ska göra 5 och jag gjorde 2 idag. Det tar tid, man måste vara petig för att det ska se så bra ut som möjligt.

Efter skolan hämtade Paul mig, han hade en klient med sig tror jag och dem pratade om någon miljondollarsaffär. Han skjutsade hem mig och jag gjorde inte mycket hemma. Skrev lite med Benjamin och Linda från skolan, lite med kusin Therese och även med brorsan Micke. Käkade lite middag och sedan gjorde jag matteläxan och sedan åt jag lite till. Nu ska jag gå och sova, god natt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar