Utbytesår

Jag kommer att åka till USA, närmare bestämt Terre Haute, Indiana, för ett utbytesår 2011-2012. I den här bloggen kommer jag att försöka skriva så mycket som möjligt innan, under och kanske t.o.m. efter mitt utbytesår. Det blir en upplevelse jag aldrig kommer glömma och det kommer vara sjukt roligt! :)

tisdag 28 februari 2012

Internet har varit nere..

Söndag..  Vaknade idag vid 11.15 för att Paul kom hem då och knackade på min dörr och skulle fråga något.  Jag gick upp typ en kvart senare och gick in i vardagsrummet och kollade på tv.  Jag såg Cardiff mot Liverpool i finalen av Carling Cup, jag hoppades på att Cardiff skulle vinna.  Det var 1-1 efter fulltid, det gick till förlängning och den blev 2-2, så det gick till straffar.  Steven Gerrard sköt första för Liverpool, målvakten gjorde en sjukt bra räddning.  Allra sista straffen var av Anthony Gerrard, Stevens kusin som spelar för Cardiff.  Han var tvungen att sätta den, annars skulle dem förlora.  Han sköt den precis utanför stolpen, så Liverpool vann tillslut…  Efter att den matchen var slut så åt jag och Paul lite mat, pork ribs och ris.  Det var rätt gott.  Paul skjutsade mig till Marks hus vid 3, för att vi som spelar i Bloomington skulle åka därifrån vid 3.30.  Jag kom dit vid 3.20, båda Tanner kom lite efter mig.  Vi var bara tre stycken som åkte därifrån, jag, Tanner och Tanner.  Jag vet inte varför vi alltid träffas hos Mark när han inte ens är hemma på söndagar, han har någon grej med kyrkan som han måste göra varje söndag.  Vi spelade våran första match kl 5, jag spelade utespelare hela matchen för att laget vi mötte var inte bra.  Det var en rätt rolig match, vi vann tillslut med typ 14-2 eller något.  Jag gjorde några mål, kommer inte ihåg hur många men det var typ 3-5 stycken tror jag.  Vi vilade en match och sedan hade vi en till, den matchen var jag målvakt för det laget var bra.  Jag fick rätt mycket att göra, så det var inte allt för tråkigt att spela målvakt idag.  Jag gjorde några schyssta räddningar, vi vann matchen med 7-2.  Resultatet speglade inte matchen, dem var bättre än så bara att dem gav upp lite i försvaret på slutet.  Så idag var en lyckad fotbollsdag.  Efter matcherna åkte vi till Subway och åt och sedan åkte vi hem igen.  Jag blev avsläppt på Wal Mart för att jag behövde köpa skrivhäften till den nya trimestern som börjar imorgon.  Det fanns inte såna som jag brukar köpa, så jag fick köpa några som är lite dyrare..  Jag köpte även salami att ha på mackorna till lunch.  Jag orkar inte gå och duscha ikväll, så jag ska bara lägga mig och sova och duscha imorgon bitti.  God natt!  (Internet funkade inte idag, söndag, därför blev detta inte publicerat på söndagen.)


Ny trimester..  Vaknade idag vid 6.10, kände att jag var rätt pigg.. men ack så fel man kan ha…  Somnade om halvt och gick upp vid 6.45.  Gjorde mig klar för skolan och sedan åkte vi.  Kom dit vid 8, lämnade grejerna i skåpet och gick sedan till mitt homeroom eftersom att vi skulle få vårat nya schema idag.  Vi var där i typ 15 minuter och sedan gick vi till våran första lektion, för mig web page design 3.  Jag känner rätt många i den klassen och jag sitter bredvid två av dem; Chris och Ethan.  Vi gick igenom vad klassen kommer handla om och inte mer än det, vi kommer jobba med flash och göra typ filmer.  Andra lektionen för mig är engelska, jag trodde att klassrummet var på ett helt annat ställe än det var så jag gick runt och letade efter det när det var typ 10 steg från mitt skåp..  I den klassen känner jag två stycken, Jona och en annan Chris, men jag sitter bara med Jona.  Vi gick igenom vad klassen kommer handla om och vi fick ett häfte med 425 ord som vi måste fylla i vad dem betyder innan trimestern är över, så vi har 12 veckor på oss vilket inte borde vara något  problem.  Tredje lektionen är current problems & issues, där känner jag 5-7 stycken tror jag.  Det är en skum klass, alla sorters människor.  Vi började med att kolla på en film såklart, jag har ju mr. Cronk som visar mer filmer än vad han lär ut.  Jag har B-lunch den här trimestern, idag satt jag med Clayton, Brian, Ethan, Jona och Dan.  Men jag kommer nog variera med några andra också.  Efter lunch fortsatte vi bara titta på filmen.  Fjärde lektionen är sociology, där känner jag 5-6 stycken.  Samma där, vi gick igenom vad klassen är om.  Vi fick våran bok och vi skulle läsa lite ur den och sedan skriva några meningar om en grej vi läste om och sedan gick vi igenom det i helklass.  Läraren började läsa lite ur en sann historia för oss av en snubbe som varit med i ett gäng och även varit lite ledare för det ett tag.  Vi kommer också att titta på ”Survivors” varje fredag, det är typ som svenska ”Robinson” där en massa folk är på en ö och ska överleva och man kan bli hemröstad om man har otur.  Sista lektionen har jag US government, där känner jag två stycken.  Vi gick igenom vad klassen kommer vara om, lite regler och vi fick våra böcker.  Läraren pratade mest på lektionen.  Det är en massa konstiga människor i den klassen, man ska inte döma folk men det är svårt att inte göra det i det läget..

Jag fick skjuts av Niki hem efter skolan, Paul var hemma så vi åt när jag kom hem.  Vi åt rester av det vi hade igår.  Nu kommer jag inte göra något fram tills typ 6.45 då Adam kommer hämta mig för att sedan åka till fotbollsträningen för skollaget.  Det är riktigt skönt väder ute idag!


Tisdag..  Vaknade idag vid 6.15, gick upp 6.50 och fixade klart för skolan.  Jag behövde inte skynda lika mycket för att jag sov med linserna i.  Kom till skolan vid 8 och gick till web page design.  Läraren visade oss mest filmer som elever gjort tidigare år, det fanns en hel del bra.  Sedan började han lära ut lite, vad olika knappar i flash betyder och sånt.  Sedan var det dags för engelska, läraren har inte fått in kursboken än så vi ska börja med en novell; Of Mice and Men.  Han gav oss inte i läxa att börja läsa den, men vi skulle börja jobba med en partner på en uppgift.  Vi skulle börja skriva en massa i word, engelskaklassrummet har nämligen en dator för varje elev.  Sedan var det current issues, vi pratade lite om vad som har hänt i landet och sånt.  Vi pratade mycket om mobbing eftersom att det var en skolskjutning i Ohio igår som antagligen berodde på mobbing.  Sedan var det lunch, jag åt det vanliga och satt med en himla massa människor, bl.a. samma som igår.  Det var typ 10 till vid vårat bord idag.  Efter lunchen var det current issues igen eftersom att lunchen är mitt i lektionen.  Vi pratade med om saker som har hänt och läraren vet inte riktigt hur han ska planera den klassen med prov och sånt, så det är skönt.  Vi fick i och för sig ett arbetsblad att göra.  I slutet skulle vi fortsätta kolla på det vi började på igår, men vi hann inte.  Fjärde lektionen, sociology, fick vi nya platser och en uppgift att göra.  Halva klassen skulle skriva 10-15 fängelseregler och konsekvenser om dem inte följer reglerna och andra hälften av klassen skulle skriva vad dem skulle göra om det fanns regler dem inte skulle gilla i fängelset.  Sedan tittade vi på en 15 minuters film om ett experiment på Stanford University om hur sådana studenter agerade när dem fick all makt som fängelsevakt och hur de andra agerade när dem var "fångar".  Det var läskigt att se, dem som agerade vakter blev konstiga och nästan galna.  Dem som var fångar blev också galna fast på ett annat sätt..  Sedan skulle vi läsa typ 3-4 sidor ur boken.  Sista lektionen, US government, pratade vi en hel del och sedan fick vi uppgift att skriva anteckningar på del ett och två av kapitel ett.

Efter skolan hämtade Paul mig och vi åkte och åt.  Jag åt en omelett fylld med en massa kött och grönsaker, riven, stekt potatis, två rostade mackor och ett glas lemonad.  Det var gott!  Vi åkte sedan hem och jag gjorde klart det jag inte hann göra i skolan på US government.  Sedan har jag bara tittat på tv, har inte hunnit med mycket för läxan tog tid.

Jag har inte publicerat något tidigare för att internet har varit nere i några dagar..  Men nu funkar det äntligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar