Utbytesår

Jag kommer att åka till USA, närmare bestämt Terre Haute, Indiana, för ett utbytesår 2011-2012. I den här bloggen kommer jag att försöka skriva så mycket som möjligt innan, under och kanske t.o.m. efter mitt utbytesår. Det blir en upplevelse jag aldrig kommer glömma och det kommer vara sjukt roligt! :)

onsdag 4 april 2012

Kalifornien !!!

När jag skriver detta inlägg så är allt jag skriver från bilder jag tog, för annars kommer jag inte ihåg vilka dagar vi gjorde vad och jag kommer inte ihåg allt vi gjorde heller.  Jag tog drygt 1000 bilder, så det ska nog gå bra ändå.  Men jag ska skriva så mycket jag kan.


San Francisco - På tisdagen åkte vi runt i SF på en guidad tour i en buss.  Vi åkte igenom typ hela staden och bl.a. igenom China Town.  Vi stannade på olika ställen och fick gå ut och fota lite, bl.a. SF City Hall, något hus som har varit med i någon film (kommer inte ihåg vilken film dem sa att det var), någon park som var rätt cool haha.  Sedan stannade vi och käkade, det är ett hamburgehak som heter In-N-Out som de flesta käkade på.  Dem har bara hamburgare, milkshakes och pommes har jag för mig.  Vi satt ute och käkade det trots att det regnade lite eftersom att det var helt fullt inne i restaurangen.  Det var riktigt gott i alla fall!  När vi hade käkat gick vi bara runt i stan tills vi skulle samlas.  Vi gick in i affärer och shoppade, kollade på grejer och bara hade roligt.  Påvägen till down town SF tror jag, stannade vi och gick uppför den krokigaste gatan i världen; Lombard Street.  Man behövde inte göra det, men alla gjorde det ändå trots att det regnade.  Det var en riktigt häftig utsikt när man kom till toppen och gatan var riktigt cool!  Vi gick sedan runt i där och gick in i ett köpcenter och sånt.  Vi åkte till Pier 39 och åt, det var inte speciellt mycket mat man fick.  Utanför restaurangen i hamnen låg det sjölejon på bryggan.  Eftersom att man inte fick mycket mat var vi sedan typ 10 pers som gick till Hard Rock Café, men alla köpte bara efterrätt där.  När vi var klara där åkte vi sedan tillbaka till hotellet.  Den dagen delades hela gruppen upp i typ flera smågrupper som sedan var så hela veckan.  Jag var mest med svenskar, två från Nya Zeeland, en tysk och en norsk.


På onsdagen har jag för mig att det var som vi var sex stycken som gick ut tidigt på morgonen och sprang en vända i SF.  Jobbigt att gå upp så tidigt, men det var en ganska skön springtur. Senare åkte vi till Muir Woods National Monument, det var en riktigt cool skog, låter konstigt med en cool skog men det var inte vilken skog som helst haha.  Gick runt med gruppen där, tog bilder och vi skulle vara tillbaka typ kvart i 12 eller något sånt.  Det var tre stycken som aldrig kom tillbaka, så en chaperone fick stanna och resten av oss åkte vidare för lunch.  De tre saknade hittades senare.  Vid lunchen var vi typ nio pers som gick och åt på en havsrestaurang, några åt fisk och sånt men jag åt kyckling eftersom att jag inte gillar fisk eller skaldjur.  Det var ett ganska dyrt ställe, men det var riktigt god mat!  Vi var klara med maten och hade betalat vid typ 12.25 och skulle vara vid bussen 12.30, så vi fick springa som aldrig förr.  Men det var folk som kom efter oss, så vi hade inte behövt stressa så mycket.  Efter vi käkat åkte vi till Golden Gate Bridge.  Vi var i början av den och tog en massa bilder och sånt och sedan gick vi över den.  Det tog typ en halvtimme att gå hela vägen över, lite jobbigt haha.  I början var vi typ 7 stycken som gick tillsammans, men jag och Jossi gick lite långsammare så vi hamnade efter haha, vi kom fram några minuter senare än de andra.  Men det var riktigt coolt att gå över den, utsikten var ju hur bra som helst!  Man kunde också se Alcatraz där i dimman.  När vi kommit till andra sidan så väntade vi på alla och tog mer bilder innan vi gick till bussen.  Vi åkte sedan och åt middag på en kinarestaurang i China Town.  Det var inte den godaste maten, men den var helt ok.  Vi åkte sedan en sån där känd "Cable Car" till ett ställe där vi kunde gå runt och shoppa och hålla på.  Jag har för mig att det var den kvällen som jag köpte tre par snygga solglasögon för 21 dollar, det var ju inte illa pinkat må jag säga.  Vi skulle sedan vara tillbaka till bussen vid halv 9, vi var lite sena med shoppandet och var lite långt bort, så vi fick springa till bussen igen.


Los Angeles - På torsdagen var det dags att åka till L.A.  Vi svenskar och norrmannen vi hängde med fick lite "skäll" innan vi åkte för att vi hade pratat för mycket svenska under resan, så som straff fick vi att sitta längst fram i bussen hela vägen till L.A. så att dem kunde försäkra sig om att vi skulle prata engelska.  Dem slängde på några filmer påvägen dit, men dvdn eller något var dålig så det funkade inte så bra efter första filmen.  Pga det blev det mycket att halvsova på resan.  Tog en del bilder från bussen också.  Första stoppet har jag för mig var i Monterrey.  Vi såg en massa flaggor hänga från ett hus och en av dem var den svenska flaggan, så vi stod under den och tog ett kort med den över oss.  Sedan gick vi in i Rocky Mountain Chocolate Factory och jag, Jossi, Kristine och Jonas (norsken) köpte karamelliserade äpplen.  Jag köpte en med karamell, krossade jordnötter och smält choklad på, tjejerna köpte med karamell och engelsk tryffel på och Jonas köpte med bara karamell.  Det var riktigt gott!!  Vi gick sedan och åt lunch på ett hamburgehak igen, lite finare den här gången.  Det var inrett som på 50-talet och våran servitör var hur skön som helst.  Det var bättre än det andra stället vi käkade på.  Sedan fick vi som vanligt skynda tillbaka till bussen.  Nästa stopp var Santa Barbara där vi käkade middag på ett ställe som heter Chipotle där dem hade riktigt goda burritos.  När vi käkat kunde vi gå runt och handla lite och vi var fem grabbar som gick till Abercombie & Fitch och köpte likadana blåa shorts och en vit tröja, tröjorna var dock inte likadana men alla var vita.  Det måste ha sett riktigt roligt ut när vi kom ut ur affären, för alla bytte om till dem kläderna så att vi skulle se likadan ut.  Vi fick många sneda blickar och skratt, men det var en rolig grej haha!  Vi åkte sedan till hotellet och fick våra rum och gick sedan och sov.


På fredagen fick vi en tour genom L.A., vi hade en guide som pratade hela vägen.  Vi åkte bl.a. förbi CBS huset och stannade vid Hollywood Bowl, en stor amfiteater som var riktigt cool.  Vi var där i typ en halvtimme och tog bilder och sånt.  När man stod högst upp på läktaren så kunde man se halva Hollywood-skylten riktigt svagt i dimman som låg över bergen.  Sedan fortsatte touren.  Vi åkte in i Hollywood där vi fick fortsatte touren i typ 20 minuter till fots och hon berättade om och visade olika stjärnor på Hollywood Boulevard och visade även handavtryck och sådant i cement från kändisar.  Sedan kunde vi göra vad vi ville ett tag, så min grupp gick runt och kollade på olika stjärnor på marken och hittade två svenskar; Greta Garbo och Ingrid Bergman.  Det var någon kändis som blev introducerad där också som dem troligtvis visade på tv, det var inte någon jag vet vem det är men känd måste han ha varit för dem gjorde värsta grejen av det.  När vi tittat lite på det så gick vi till en souveniraffär och handlade lite innan vi skulle gå till bussen.  Sedan fortsatte vi med touren och vi åkte in i Beverly Hills, riktigt coolt område.  Vi åkte till Farmers Market och åt lunch, vi gick till en restaurang som var rätt dyr igen men det var, återigen, riktigt gott!  Vi åkte vidare efter typ två timmar och stannade vid ett hus som är byggt i rostfritt stål tror jag det var, det var en ganska cool byggnad men inget speciellt tycker jag.  Vi åkte vidare och stannade vid någon marknad där vi var typ 7 stycken som köpte vänskapsarmband, inte de bästa färgerna direkt om ni förstår vad jag menar..  Vi åkte vidare och nu var det inte lika dimmigt i bergen där skylten var så jag fick några bra bilder på den.  På kvällen åkte vi till området där Universal Studios är och åt på Hard Rock Café.  Jag åt en hamburgare som var riktigt god, till efterätt fick man två chocolate chip cookies.  Det var riktigt coolt där inne, många bra affärer och restauranger.  På kvällen kunde vi göra vad vi ville ett tag och utanför Hard Rock var det ett ställe som heter Citywalk där det fanns en scen som en DJ uppträdde på.  Det var en riktigt bra DJ och vi var sex-sju stycken som stannade där och tittade och sedan när vi varit där ett tag började vi dansa.  Fler utbytesstudenter kom också och joinade oss som dansade och snart hade vi fått nästan alla där att börja dansa, det var riktigt häfitgt faktiskt!  Det var en av de bästa kvällarna så långt på hela resan, utan tvekan.  Vid halv 9 tror jag, åkte vi tillbaka till hotellet.


På lördagen skulle vi egentligen åka till stranden, men det blev ändringar pga av vädret.  Vi åkte till Universal Studios istället, så vi bytte bara aktiviteter mellan lördag och söndag.  Universal Studios var hur coolt som helst, det första vi gjorde därinne var att gå in i ett spökhus som var rätt bra gjort alltså.  Det var mycket grejer att göra där.  Vi åkte på en guidad tour genom hela stället där dem spelar in filmer och fick se hur dem gör specialeffekter och sånt, det var precis som riktiga små städer man åkte igenom.  Vi fick se en massa bilar som är använda i filmer, bl.a. bilen från "Knight Rider", några från "Back to the Future" och några från "the Fast and the Furious".  Vi fick se hela grannområdet där "Desperate Housewives" är inspelat vilket var coolt, det såg rikt ut haha.  Vi åkte också förbi huset i filmen "Shooter".  Det här var bara en kort sammanfattning av den guidade touren.  Efter det gick vi och åt lunch, vi var åtta stycken som gick till samma Hard Rock Café som vi hade ätit på dagen innan.  Två stycken åt den dyraste steken dem hade; 25,50 dollar.  Jag tog inte något som var så dyrt.  De flesta åt sedan efterrätt också.  När kvittot kom så såg vi hur mycket det kostade, för åtta personer betalade vi 288 dollar...  Det var en rätt dyr lunch, vi fick 10 dollar var av ledarna så egentligen betalade vi "bara" 208 dollar själva.  Efter vi käkat gick vi och åkte en berg-och dalbana som var häftig men gick för snabbt, den tog typ en minut att åka.  Efter den gick vi och åkte en "the Simpsons" grej, det var inte riktigt att åka för man satt bara i en vagn som rörde en massa på sig och så tittade man på en skärm som tog en runt i "Simpsons-världen".  Den var ändå inte dålig, det var rätt roligt.  Några gick till en Shrek 3D grej, men jag, Trudi (NZ), Victor (Sverige) och Jonas (Norge) gick till "Curious George Land".  Dem hade en vattenpark och sedan gick vi in och där hade dem ett sjukt stort rum med hur många små skumgummibollar som helst, det fanns grejer så att man kunde skjuta dem så det var typ som ett stort bollkrig därinne.  Vi hade ett intensivt krig i typ 10 minuter mellan varandra innan vi gick.  Påvägen tillbaka till bussen gick vi spökhuset igen, det var värre den gången för att det var nån läskig liten tjej som gick före oss och som inte ens jobbade där som stod och väntade bakom nästan varje hörn och skrämde oss och var sjukt konstig.  Vi gick sedan till bussen.  Ledarna hade planerat att åka till Hollywood igen, men det var många som ville stanna där.  Så vi delade upp gruppen och dem som ville stanna fick stanna och dem som ville åka fick åka.  Vi som stannade gick till Citywalk igen, för dem hade en DJ den kvällen också.  När vi kom dit så stod alla människor i en stor ring och ingen var i mitten, så vi alla utbytesstudenter gick dansandes in i mitten och började dansa därinne.  Vi bildade en mindre ring så folk kom närmare oss och sedan var det vi som "regerade" stället kan man säga. Massa folk gick in i ringen och dansade och det var en tjej som inte var med oss som gick in och sumpade mobilen ur fickan, så jag tog upp den och gav den till henne.  Senare kom hon fram till mig och drog in mig i ringen och vi började dansa haha, det var faktiskt coolt när alla stod och tittade på.  Jag hoppas att någon fick det på film, men jag vet inte om det blev så.  DJn var sämre den kvällen, men vi var mycket bättre.  Allt som vi gjorde hakade alla andra som var där på att göra, det låter som att jag överdriver men det gör jag faktiskt inte.  Som sagt, vi regerade stället den kvällen.  När det var dags att gå så spelade DJn en bra låt, så påvägen till bussen så gick vi alla i en klump och dansade och sjöng medan vi lämnade stället.  Så folk tog upp kameror och mobiler och började filma oss när vi gick därifrån.  De 10 sista minuterna vi dansade började det dugga lite, det var riktigt skönt för det var så varmt.  Vi blev sedan hämtade av bussen och åkte tillbaka till hotellet.  Vi alla gick till Donken och köpte mat som vi tog med till hotellet och åt.  På kvällen spelade vi kortspelet "blåsfisk", alla sitter i en ring och när någon får fyra av samma kort så ska den personen blåsa upp kinderna och alla som ser det ska också göra det.  Den som gjorde det sist skulle få en mustasch ritad i ansiktet.  Det var kul, för vi var typ 20-25 stycken som spelade det.  Vid 12 skulle vi gå till våra rum.


På söndagen åkte vi till Getty Art Museum, det var en riktigt häftig plats den var på.  För att komma till museet var man tvungen att ta ett litet typ tåg upp till toppen av ett berg.  Det var en härlig dag med solsken och inte ett moln på himmelen.  Tittade inte riktigt på konsten i museet, vi var mest ute och njöt av det sköna vädret och utsikten.  När vi var klara där åkte vi till två stränder, Venice Beach och Santa Monica.  Det blåste så in i *fult ord*, så det kändes kallt.  På Venice Beach stannade vi inte speciellt länge, bara en timme eller så.  Santa Monica var det betydligt mycket mer folk vid, där skulle vi vara i typ fyra timmar.  Det första vi gjorde var att gå och äta, vi hade inte ätit lunch än.  Våran vanliga grupp gick tillsammans och vi gick till en pizzeria, men bredvid pizzerian fanns en typ grekisk grill.  Jag, Trudi, Victor och Ludvig gick till grillen och köpte oss kebab.  Det var så sjuuuukt gott, har inte ätit kebab på typ åtta månader så äntligen fick jag göra det!  När vi ätit gick vi ner till piren och stranden, det blåste sjukt där också.  Det var en typ minnesgrej där för alla amerikanska militärtrupper som har dött i Irak och Afghanistan, det var en massa kors utsatta där.  Vi gick och hittade ett nice ställe på stranden där vi slog oss ner, jag och Victor badade inte.  Vi stannade vid våra grejer och solade.  Men eftersom att det blåste så sjukt mycket så blåste sanden på oss och det kändes som att någon stod där och skar oss i ryggen med en kniv, det var obehagligt.  När vi var klara där gick vi mot bussen, vi gick in i en Conversebutik som hade satt upp vita, röda och blåa skor i ett fönster som bildade den amerikanska flaggan, det var lite häftigt.  Vinnie (NZ) gick in i en kepsaffär påvägen också, så vi väntade på honom.  Vi kom till bussen precis i tid och åkte sedan och åt middag för sista gången med gruppen.  Vi åt på ett ställe som heter Koo Koo Roo, jag åt spaghetti och en stor köttbulle, men det var inte speciellt gott tyvärr..  Sedan åkte vi tillbaka till hotellet och hade ett sista möte och skrev på varandras tröjor, vi hade nämligen köpt tröjor som vi alla skulle skriva på.  Gruppen jag hängde med skrev på framsidan på varandras tröjor och resten fick skriva på ryggen.  Vi skulle vara i vårat rum vid 12.30.  Hade inte tänkt och sova, men när jag hade packat klart så somnade jag ändå.  Jag sov totalt typ en timme mellan söndag och måndag.


Igår, måndag, skulle vi alla samlas i lobbyn kl 4 oavsett vilken tid ens plan gick.  Vi splittrades upp i olika grupper beroende på vilket flygbolag man åkte med, ledarna sa att man kunde träffas efter incheckning men det kunde man inte.  Så det var några jag ville säga hejdå till som jag inte kunde säga det till :(...  När vi skulle gå igenom security så hamnade vi längst bak i en kö, men precis när vi ställt oss där så öppnade en grej bakom oss så vi var helt plötsligt först i kön haha, helt underbart.  Jag hade nämligen typ en halvtimme på mig innan jag skulle gå på planet.  När vi var därinne så stod jag och snackade med dem av mina närmaste vänner som åkte med samma flygbolag och när jag skulle gå på planet så började Kristine att gråta lite, jag var inte långt ifrån heller och jag tror att det var fler som fällde en tår eller två när det var dags..  Jag åkte med Laura igen, vi åkte till Fort Worth/Dallas.  Trudi åkte också dit men 20 minuter senare med samma bolag, så jag räknade med att säga hejdå till henne där.  Men jag hittade hennes gate tre ynka minuter försent, så jag kunde inte säga hejdå till henne heller :(...  Mitt och Lauras plan skulle ha gått vid 1.15, men det blev försenat och lämnade flygplatsen typ 2.45..  På flygplatsen träffade vi en tysk utbytesstudent som hade varit på en annan Discovery Tour, i LA & Grand Canyon och som också skulle till Indianapolis.  Jag kom till Indianapolis vid halv 6.  Paul hämtade mig där och vi åkte och åt på hemvägen, det enda jag hade ätit på den dagen var ett äpple vid halv 6 på morgonen.  När jag väl satte mig ner och åt så var jag inte hungrig längre..  Vi åkte sedan hem och jag gick och sov vid 10.


Idag vaknade jag vid halv 9 och sedan vid 1.10.  Parker undrade om jag ville åka och fiska och det ville jag.  Vi åkte till en sjö i södra Terre Haute och jag började med att använda en ganska stor spinnare som jag köpt på Bass Pro Shop, fick inte ett enda hugg på den.  Så jag bytte efter någon timme och satte på lilla spinnaren jag fick av farfar innan jag åkte.  På mitt allra första kast med den fick jag en "Bluegill", på svenska heter den "Blågälad solabborre".  Fick sedan två till med det draget innan vi slutade.  Parker fiskade med mask och fick typ tre såna som jag fick och även en jätteliten bass.  Vi fiskade i typ tre timmar eller något sånt.  Det var riktigt varmt och soligt, så jag fick en ny bränna som jag inte klagar på.  Han skjutsade mig sedan till Wal Mart där Paul hämtade mig och vi gick in och handlade lite.  Hemma har jag bara ätit, tittat på tv och skrivit på det här blogginlägget.  Det har tagit lång tid må jag säga!  Men nu ska jag äntligen gå och sova, galet trött men jag ville skriva klart det här innan jag går och sover.  Lite bilder kommer nog komma senare tror jag.  God natt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar