Utbytesår

Jag kommer att åka till USA, närmare bestämt Terre Haute, Indiana, för ett utbytesår 2011-2012. I den här bloggen kommer jag att försöka skriva så mycket som möjligt innan, under och kanske t.o.m. efter mitt utbytesår. Det blir en upplevelse jag aldrig kommer glömma och det kommer vara sjukt roligt! :)

tisdag 22 november 2011

St. Louis

Den här helgen var den bästa på länge! I lördags morse åkte jag och Paul till Denny's för att äta frukost och där skulle jag bli upphämtad av Penny för att sedan åka vidare till St. Louis. Precis när vi blev klara med frukosten såg jag Laura och Veronica kliva ur bilen för att gå in på Denny's och hämta mig. Sedan bar det av. Penny körde, spanska Alberto satt i passagerarsätet och jag och de två italienskorna satt i baksätet. Det tog ca tre timmar att åka till St. Louis. Vi skulle möta upp dem andra på St. Louis Zoo, men dem hade redan gått in när vi kom. Så vi fem gick runt därinne i typ två timmar och vi såg alla djur tror jag. Det fanns elefanter, giraffer, lejon, antiloper, hyenor och massa fler djur. Efter två timmar mötte vi alla andra vid en av utgångarna, det var tyskar, en spanjor, en norsk, en dansk, asiater, en schweizare och jag tror det var fler länder men inte säker på vilka. Från zoot åkte vi i fyra bilar och åt lunch. Några åt på Steak and Shake och några gick till Subway, vi som åkte med Penny gick till Subway. Därifrån åkte vi till Budweiser Bryggeri där dem hade flera Clydesdale hästar och en massa saker. Dem visade några av de stora tankarna där dem har ölet. Dem sa att för att dricka allt i en sån tank ensam så måste man dricka en öl varje timme i 137 år. Dem hade 60 sådana tankar där, det är gaaanska mycket öl. Efter den guidade touren så bjöd dem på gratis öl till alla över 21, så tyskarna blev avundsjuka eftersom att dem får dricka när dem är 16. Vi utbytesstudenter stod då och snackade lite medan vi väntade på att åka och då fick jag reda på att det var flera som hade varit på Norwich Camp, så det var roligt :) När vi var klara där så åkte vi till hotellet vi bodde på. Vi blev tilldelade rum och jag delade rum med alla de andra grabbarna, alltså tre andra haha. Vi var fyra grabbar och typ 11-15 tjejer, inte helt säker hur många dem var. På kvällen beställdes det pizza som vi alla åt. Vi skulle vara på rummen vid 10.00 p.m. Jag hade redan somnat då för jag var så sjukt trött efter allt bilåkande.

Morgonen därpå skulle vi vara vid frukosten kl 8. En av spanjorerna ställde klockan på 7 så vi skulle vara i tid, men bara det att hans klocka var fortfarande Indiana-tid så klockan var bara 6. Vi somnade om och vaknade en timme senare av hans klocka igen. Hotellfrukost är ju alltid gott så jag behöver ju inte förklara det. Vi åkte till the Gateway Arch vid 10-tiden. Det var en riktigt cool byggnad eller vad man ska säga. Vi åkte upp till toppen i små hissar som bara tog 5 pers och det var som att sitta i ett litet rymdskepp. Man fick en sjukt bra utsikt där uppifrån, även fast det var mulet och lite regnigt. Däruppe tog vi en massa bilder. Efteråt åkte vi till St. Louis Mall och var där i tre timmar, jag gick runt där med Laura och Veronica. Jag köpte bara en tröja.... Men det var faktiskt en tjej som inte köpte något så jag var inte den som köpte minst grejer. Dem spelade julmusik hela tiden där och det var en jultomte som små barn kunde sätta sig i knät på som man ser på filmer. Lite tidigt tycker jag eftersom att det inte ens är Thanksgiving än. Vi alla samlades vid bilarna och sedan skiljdes vi åt och åkte hem. Det var en lika lång resa hem, men man blev ju av med en timme eftersom att vi åkte in i en annan tidszon igen. Påvägen hem satt jag och Laura och pratade om europeisk fotboll mer än halva vägen, man har ju inte så många att prata om det med här så det var roligt att få prata med någon om det, och speciellt eftersom att hon är spansk/italiensk. När jag kom hem var jag tvungen att börja på mitt tal som skulle vara klart idag, det är om den svenska kungen. Jag somnade efter ett tag så Paul kom in och väckte mig så att jag kunde lägga mig ordentligt och sova.

Imorse vaknade jag helt utan väckarklocka eller någonting, precis när jag klev upp så hörde jag Pauls väckarklocka ringa, det kallar jag tajming! Jag gick upp och duschade och packade mina grejer och jag skrev klart talet i bilen påväg till skolan. Jag hoppades på att inte behöva hålla mitt tal idag och jag hade sån tur så jag slapp det. Det gav mig chansen att göra det bättre hemma efter skolan. På geometrin var läraren där, andra gången sen i måndags förra veckan. Vi gick mest igenom det vi gjorde förra veckan och fick även några enkla uppgifter i boken. På kemin gav läraren ut något slags tävlingstest, dem tre som blev klara med det först fick bonuspoäng. Jag kände efter ett tag att jag inte skulle klara det så jag struntade i det och gjorde läxan tills imorgon istället. Lunchen vill jag inte ens skriva om, för den var såå äcklig... På historian hade vi vikarie och kollade på en film och gjorde klart ett arbetsblad som vi fick i fredags. Jag antar att jag har haft den vikarien förut, för hon visste att jag är från Sverige. Jag kommer inte ihåg henne, så det var lite creepy. På web page design jobbade vi med att redigera bilder på olika sätt, inte så kul för man skulle bara skära dem och vrida på dem m.m. Efter skolan åt jag och sedan pluggade jag mestadels. Har pratat lite på facebook också.

Idag vaknade jag utan att klockan ringde vid 5.40, vet inte varför.. Idag höll jag mitt tal i speech class, det gick ganska bra. Det var om Sveriges kung och man var tvungen att vara kopplad till personen på något sätt och jag sa att han han var min morfar/farfar. Några trodde på det och jag fick frågan om jag kommer bli kung en dag eftersom att det går i arv i släkten. På geometrin gjorde vi typ ingenting, vi fick 5 grejer att göra i boken och sen var vi klara. På kemin hade vi ett test och när jag var klar med det så var det typ 1 timme kvar av lektionen så jag la ner huvudet ett tag och somnade i typ en halvtimme, jag tror t.o.m. att jag drömde lite. På historian gick vi igenom lite mer om andra världskriget och vi såg lite av filmen Pearl Harbor. Sista lektionen, web page design, avslutade vi uppgiften vi fick igår och sedan var man fri att göra vad man ville. Efter skolan gjorde jag ingenting.. Imorgon åker vi till Memphis för Thanksgiving.

Jag, Laura, Veronica och Alberto
























Clydesdalehästarna hos Budweiser























Från hotellrummet på 17onde våningen

The Gateway Arch



Cardinals Stadium












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar