Utbytesår

Jag kommer att åka till USA, närmare bestämt Terre Haute, Indiana, för ett utbytesår 2011-2012. I den här bloggen kommer jag att försöka skriva så mycket som möjligt innan, under och kanske t.o.m. efter mitt utbytesår. Det blir en upplevelse jag aldrig kommer glömma och det kommer vara sjukt roligt! :)

lördag 5 november 2011

Collegebasket

Så igår hann jag inte skriva något. På kemin igår hade vi genomgång om saker som kommer på finals hela lektionen, det blev 2 fulla sidor med anteckningar. På web design fortsatte vi på vårat projekt, jag gjorde klart det jobbigaste som var kvar igår. På historian tittade vi klart på Schindlers List och läraren sa att våran klass har kommit så långt så han satte på en till film; Defiance. På 2D art fortsatte vi bara med uppgiften vi fick i onsdags. På engelskan jobbade vi med dikter igen, gick igenom dem och sedan fick vi typ totalt 15 frågor om alla dikter i läxa.. Efter skolan åkte jag hem med Mark eftersom att vi hade match nere i Bloomington. Hemma hos honom satt jag och gjorde så mycket läxa jag hann innan vi skulle åka. Vi åkte till McDonalds och väntade på de andra, Mark's kusin hade en stor van som vi alla åkte i. Vi kom dit typ 35 minuter innan vi skulle spela. Vi mötte ett lag med spelare mellan åldrarna typ 30-50 år. Vi vann med 8-1, jag gjorde en assist. Det kändes skönt att äntligen få spela på konstgräs igen! Men jag kände att jag inte har sprungit på ett tag för jag blev trött snabbt, men det blev alla andra också så det var inte bara jag. Dem hade en snubbe på typ 45-50 år som trodde att han var bra, men det enda han gjorde var att springa tills det tog stopp och det var oftast in i mig.. Så efter att han gjort det ett par gånger så började jag bli lite förbannad och kallade honom saker som inte är lämpligt att skriva här.. haha! Han var på Mark en del också och kallade honom för saker, han var bara pinsam!! Efter matchen åkte vi hem igen och jag kom hem vid 10.30 och duschade och försökte göra lite läxa, jag hann med en fråga på engelskan innan jag somnade på alla böcker i sängen. Jag vaknade vid 5 på morgonen med lampan tänd, fläkten på, böckerna i sängen och jag låg på pennan.. Jag kollade lite på uppgifterna och tänkte, äh jag somnar om istället. Så jag sov tills 6 och då gick jag upp.

Igår på kemin gjorde vi om testet vi hade förra veckan, hur bra man än fick så skulle man ändå göra om det. Det gick inte lika bra som förra gången men jag tror det gick bra för att inte få använda några hjälpmedel förutom det periodiska systemet. Vi var på B-schema så därför slutade vi lektionen 6 minuter tidigare för att gå till homeroom efter första lektionen. Jag vet inte varför vi hade det, men jag satt och snackade med en kompis där inne tills det var dags för nästa lektion. Jag blev klar med projektet på web design, jag tycker att det blev bra tillslut men vi får se vad Mr.Nasser tycker. På historian gick vi igenom finals lite och vi fick välja om vi ville ha depressionen eller andra världskriget på finals, jag valde andra världskriget för att jag känner att det är nog lättare eftersom att jag har haft det i flera år i rad. På 2D art hade vi vikarie och vi repeterade inför finals där med korsord och en annan uppgift. Engelskan var som vanligt, vi fick en ny saga att läsa och frågor om det.. Men som tur var fick vi det inte i läxa. Om man har missat mindre än 2 dagar av skolan så får man dra sig ur en final och jag drog mig ur engelskan för att jag kommer inte göra bra ifrån mig där. Jag sa det till min lärare och hon sa att jag kan få göra testet om jag vill och om det blir ett bra resultat så behåller jag det annars så räknar vi inte med det i mina betyg, så det är ju schysst. Paul kom och hämtade mig efter skolan och vi åkte tillbaka till hans kontor för han behövde avsluta några grejer snabbt, men det blev att vi satt där i drygt en timme. Vi åkte och handlade lite och sedan åkte vi till Wabash Valley Sport Center för att jag skulle signa upp och betala för innomhusturneringen jag ska spela med Ricky's lag. Det kostade 55 dollar, så nu är jag uppe i 127 dollar för två fotbollsturneringar.. så fan om vi inte vinner båda! Vi åkte sedan hem och Paul lagade mat som vi åt vid 7-8 tiden. Han skjutsade mig sedan till Mark och därifrån åkte jag, Mark och Michael till Michael hus. Cam och Charlie var redan där. Påvägen dit så vi typ 6 polisbilar, 1 eller 2 ambulanser och  en bärgningsbil, så jag antar att det hade varit en bilolycka. Hemma hos honom spelade vi lite tv-spel, käkade lite och vi sov kvar där över natten.

Idag vaknade vi vid 9 och åt frukost, vi åkte sedan hem hit så jag kunde byta om och sedan åkte vi till en collegebasket. Indiana State University mot Truman State University. ISU vann med 87-33, så det var inte speciellt svårt motstånd. Får se vad jag ska göra idag.

Jag fick lite frågor av Moa, här kommer dem och svaren.

Bra blogg :-) Jag har lite frågor. Tack så mycket :))

vad är det för skillnad mellan highschool och gymnasiet? Den största skillnaden är att i gymnasiet så har du ju olika lektioner varje dag, i high school så är det exakt samma schema och lektioner varje dag hela veckan. I min skola byter man schema efter 12 veckor, jag vet inte hur det är i andra high schools. I gymnasiet så får man ju oftast gratis lunch också, i high school får du betala för lunchen varje dag. I high school så har du aldrig några långa raster förutom lunchen. I min skola är det 6 minuter mellan varje lektion så därför måste man bära med sig böcker för några lektioner hela tiden. När lektionerna är över så ringer en klocka och det är då du har 6 minuter att ta dig till nästa lektion innan klockan ringer igen. Jag vet inte hur det är med mobiltelefoner i andra high schools men där jag går så får du egentligen inte ha mobilen påslagen och du får inte ha den på dig under skoltid. Dem anser att man ska antingen ha den i skåpet eller hemma. För att komma till skolan så måste man också få skjuts av någon eller ta skolbussen, men skolbussen är det mest freshmen och sophmores som tar eftersom att dem inte får köra bil än.

är det lätt att komma in i amrikanskan? Det är lite jobbigt med språket i början, men efter bara en vecka eller så börjar man vänja sig eftersom att det är allt man pratar. Nu har jag det faktiskt svårare med svenskan när jag pratar eftersom att man nästan inte pratar någon svenska alls. Så ja, men kommer in i språket lätt och snabbt.

får du några roliga frågor om Sverige, vet dem nåt om Sverige? Det har kommit en del frågor om Sverige. Men dem flesta som frågar ställer alltid frågan om när man får börja köra, när man får börja dricka och om det är lagligt att röka på. Jag fick en fråga förut om hur lång tid det tog att åka bil hit, haha. Alla tror ju också på ryktet om svenska tjejer, att alla är blonda, långa, och stora bröst, att alla ser ut som supermodeller. Men det roligaste är att du kan säga vad som helst och folk tror på dig. En tjej som är typ besatt av Justin Bieber trodde på att han är min kusin. En kille i soccer laget trodde på mig när jag sa att alla svenskar är blåa för att det är så kallt där och att det var från Sverige som man fick iden med smurfarna och Avatar. Då sa han att jag inte var blå och jag svarade att jag tinade upp när jag kom till USA så jag fick en normal hudfärg. Det tog nästan en hel träning innan han kom på att det inte var sant, haha.

är det billigt att handla typ mat, godis, kläder, gå på resturang och sånt? I stort sett allt är mycket billgare här. T.ex. så kan du köpa ett par höga converse för typ 300 svenska kronor, skor är sjukt mycket billigare också. Mat och godis är också billigt. Restaurang beror på, på vissa ställen är det billigare och på vissa ställen är det ungefär samma pris. Men man måste lämna dricks varje gång också, för det är så servitriserna/servitörerna får sin lön tror jag. Men som sagt, det mesta är billigare.

ska du göra graduation? Jag kommer att få vara med på gradutation, men jag kommer inte få samma sorts diplom som dem andra. Men jag fick beställa cap&gown (hatt och "studentklänningen" som alla har) och så fick jag beställa massa andra grejer.

Hälsn. Moa

Jag hoppas att du blev nöjd med mina svar. Jätteroligt att få lite frågor, ställ gärna mer så ska jag svara på så mycket som möjligt. :))

Bilder från basketmatchen, ISU i ljusblått















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar