Utbytesår

Jag kommer att åka till USA, närmare bestämt Terre Haute, Indiana, för ett utbytesår 2011-2012. I den här bloggen kommer jag att försöka skriva så mycket som möjligt innan, under och kanske t.o.m. efter mitt utbytesår. Det blir en upplevelse jag aldrig kommer glömma och det kommer vara sjukt roligt! :)

söndag 27 november 2011

Elvis Presley

Igår åkte vi hem från Memphis. Jag vaknade vid halv 9 eller nåt och gick upp lite senare. Paul och D-Walder kom hem efter ett tag med donkenfrukost. Vi åt det och sedan gick jag och gjorde mig klar och packade och så. Vi åkte därifrån vid 12 Indiana-tid, stannade några gånger påvägen hem och kom hem vid 8-tiden. Kvällen spenderade jag vid datorn, jag och Ebba har pratat om att skypa i typ 2 veckor och nu blev det äntligen av. Vi snackade i 3,5 timme, det var kul! :)


Thanksgiving var inte riktigt som jag trodde, jag föreställde mig som på filmer där dem har en sjukt stor kalkon och all mat är på bordet och alla sitter tillsammans, men så var det inte där jag var. Allt var uppskuret och stod i köket så man fick hämta mat själva när man ville ha mer och vissa satt i köket och vissa satt i en typ matsal. Men det var mycket god mat och trevlig släkt så det var bra :)


Ok, lite detaljer och bilder om Elvis hus. Man började med att gå och betala för en biljett, jag fick betala typ 28 dollar. Sedan gick man till en kö för att ta en buss upp till hans hus. Man fick hörlurar och en grej som man skulle använde istället för att ha en guide. Vi gick på bussen och åkte upp till huset och det första vi såg när vi kom in var typ vardagsrummet till höger. Man fick höra info om det i hörlurarna och sedan vände man sig om och gick och såg matsalen och köket. Man gick sedan och såg hans föräldrars rum. Vi gick ner i källaren där han hade tre tv och en bar. Därifrån gick man till "Djungelrummet" som var inrett med djungeltema. Man gick sedan ut och in till någons arbetsrum. Man gick vidare för att se alla hans priser, det var huuur mycket som helst. Väggarna var helt fulla med olika priser och i det huset fanns även en massa kläder som han hade haft. Det fanns även grejer från hans skådespelarkarriär. Därifrån gick man till baksidan av hans hus vilket var vid poolen och även där han och hans familj är begravd, det var hur fint som helst! Det fanns en fontän som folk har slängt mynt i och botten var nästan fylld med mynt. Hela huset och tomten och hur allt var organiserat var hur coolt som helst och det var lätt värt de 28 dollar som det kostade. Så om ni någon gång åker till Memphis, åk till Elvis hus och betala dem pengarna det kostar för det är verkligen en upplevelse och det är sjukt coolt att verkligen se hur han bodde.

Hans första hus, inspelnigsstudio och det stora huset.







































































1 kommentar:

  1. Kul med en massa bilder, det är väl det närmaste Elvis hus man lär komma :-P

    SvaraRadera